عضویت در اتاق مشترک بازرگانی ایران و آذربایجان
۱۳۹۶-۰۶-۱۴
اسپانسرینگ سومین گردهمایی مدیران عالی استان اصفهان
۱۳۹۶-۰۶-۱۴

عضویت در اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق

تقویت کسب و کار بین المللی و حضور فعال در بازار کشور عراق

اتاق مشترک بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و عراق که اتاق مشترک نامیده میشود مؤسسه ای عمومی، غیردولتی ، غیرتجاری، و غیر انتفاعی و وابسته به اتاق ایران است که با استناد به بندهای “د” و ” ن ” ماده ۵ قانون اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی جمهوری اسلامی ایران مصوب سال ۱۳۶۹و آیین نامه تشکیل اتاق های مشترک بازرگانی ، صنایع و معادن مصوب ۱۳۷۸/۰۸/۲۳ شورای عالی نظارت بموجب جواز تأسیس شماره ۱۰/۱۳۰۲۱ مورخ ۱۳۸۲/۰۹/۲۶ هیأت رئیسه اتاق ایران طبق این اساسنامه صرفاً برای توسعه روابط اقتصادی در تمام بخش‌های صنعتی، بازرگانی ، معدنی ، کشاورزی ، خدمات و تشویق مبادلات و سرمایه گذاری‌های دوجانبه بین ایران و عراق تأسیس یافته است.

اتاق مشترک دارای شخصیت حقوقی مستقل است و از قوانین و مقررات مربوط به اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی جمهوری اسلامی ایران (که از این پس اتاق ایران خوانده می شود) و از سیاست های کلی، حقوقی و بین المللی آن تبعیت می نماید و لکن در برابر اعضای خود دارای مسئولیت حقوقی و مالی مستقل است .

اتاق مشترک دارای تابعیت ایرانی است و کلیه قوانین و مقرارات کشور ایران را مراعات خواهد نمود. در روابط خارجی مقررات کشور ایران و عرف بین المللی لازم الرعایه است و مکاتبات و محاورات آن به زبان فارسی و عندالزوم عربی یا انگلیسی یا کردی خواهد بود.

ماده ۳- مرکز اتاق مشترک در ایران ، تهران ، خیابان مفتح جنوبی – پایین تر از میدان ۷ تیر – کوچه افشار – پلاک ۸ – طبقه ۲ واقع است هیأت مدیره در تعیین و تغییر مرکز اتاق در سطح شهر تهران دارای اختیار بوده است و هرگونه تغییر محل را کتباً به اطلاع هیأت رئیسه اتاق ایران و اعضا اتاق مشترک رسانده و در روزنامه کثیرالانتشار منتخب نیز آگهی خواهد کرد.

اهداف و وظایف

در اجرای اهداف پیش بینی شده در ماده یک اساسنامه این مجموعه، اتاق مشترک به امور زیر مبادرت می ورزد:

  1. اداره امور اتاق مشترک با رعایت مقررات این اساسنامه و با همکاری نزدیک با مقامات رسمی ، سازمانها و مؤسسات ایرانی و عراقی.
  2. گردآوری آمار و اطلاعات موردنیاز در زمینه های اقتصادی به ویژه بازرگانی و صنعتی ایران و عراق و ارائه به اعضاء ایرانی و عراقی و همکاری با سازمان‌ها و مقامات ایران و عراق برای تشویق و توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور و قراردادن این اطلاعات در اختیار اعضاء.
  3. کوشش برای گسترش روابط و تحقق دیدگاه‌های بازرگانان و صاحبان صنایع ایرانی و عراقی در زمینه تجارت، صنعت، خدمات، کشاورزی، معدن و سایر فعالیت‌های اقتصادی با رعایت مواد این اساسنامه .
  4. مشارکت در برپائی و اداره نمایشگاه‌ها و سایر فعالیتهای مشابه ، با اخذ توافق های لازم از مراجع مربوطه در ایران و عراق و کمک به مؤسسات، سازمان‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی و عراقی علاقمند به شرکت در نمایشگاه‌ها و بازارهای مکاره بین المللی که در ایران و عراق یا کشورهای ثالث برگزار می شود .
  5. ترویج مبادله هیأت‌های اقتصادی و تجاری بین دو کشور .
  6. تشکیل و برپائی سمینار، سخنرانی، کنفرانس و سمپوزیوم برای کمک به توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور .
  7. همکاری نزدیک با اتاق ایران، اتاق‌های بازرگانی، سازمان‌ها و مؤسسات ایرانی و … با رعایت مقررات این اساسنامه و آیین نامه های مربوط به منظور توسعه روابط اقتصادی دو کشور .
  8. ایجاد و توسعه شبکه کسب و کار بین فعالین تجاری دو کشور و ارتباط مؤثر و مستمر با تشکل‌های صادراتی کشور با هماهنگی اتاق ایران .
  9. ساماندهی و تشویق بازرگانانی که در دو کشور به فعالیت اشتغال دارند به عضویت دراتاقهای مشترک دو کشور.
  10. تهیه مقدمات تأسیس اتاق مشترک در کشور مقابل (در صورت عدم وجود اتاق مشترک همتا) با هماهنگی هیأت رئیسه اتاق ایران.
  11. ارسال طرح ها و نظریات و انعکاس مشکلات و موانع تجارت به اتاق‌های ملی و مقامات رسمی تجاری دو کشور.
  12. مطالعه و بررسی به منظور فراهم آوردن زمینه‌های لازم برای سرمایه گذاری‌های صنعتی، بازرگانی، معدنی و کشاورزی و خدماتی در دو کشور.
  13. ایجاد پایگاه روزآمد و انتشار بولتن اطلاعاتی در زمینه توسعه روابط اقتصادی بین ایران و عراق حاوی قوانین و مقررات اقتصادی و فرصتهای تجاری دو کشور و سایر مطالب مورد علاقه مشترک و انتشار مجله و کتاب و جزوات و نرم افزار .
  14. همکاری و تشریک مساعی با اتاق ها / شوراهای مشترک مشابه دو کشور.
  15. کوشش در جهت حل اختلافات ناشی از روابط اقتصادی بین اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی و عراقی از طریق مصالحه و در صورت عدم توفیق، تشویق طرفین اختلاف به رفع اختلافات از طریق مرکز داوری اتاق مشترک ایران و عراق.
  16. انجام سایر اقداماتی که برای نیل به اهداف فوق ضروری است یا به آن‌ها مربوط باشد .
  17. ارائه برنامه سالیانه و گزارش های ۶ ماهه به اتاق ایران درخصوص فعالیت‌ها و اقدامات و پیشرفت‌های اتاق مشترک بازرگانی در چارچوب مفاد اساسنامه و مطابق با فرم نمونه مورد تأیید هیأت رئیسه اتاق ایران .

دیدگاه ها بسته شده است