آشنایی با فولاد ها
۱۳۹۶-۰۷-۰۲
داستان موفقیت جک ولش از زبان خود
۱۳۹۶-۰۷-۰۲

سیستم شماره گذاری جهانی داده

سیستم شماره گذاری جهانی داده  (Data Universal Numbering System)

 به اختصار DUNS یا  D-U-N-S، یک سیستم اختصاصی است که توسط دان و برادستریت (D&B) توسعه داده و مرتب شده است که یک شناسه عددی منحصر به فرد است و برای یک نهاد کسب‌ و کار منفرد به یک “شماره  DUNS” مراجعه می شود. این سیستم در سال ۱۹۶۳ برای حمایت از گزارش اعتبار D&B  معرفی شد. این سیستم ، یک استاندارد رایج در سراسر جهان است. کاربران DUNS شامل کمیسیون اروپا، سازمان ملل و دولت ایالات متحده است. بیش از ۵۰ اتحادیه صنعتی و تجاری جهانی،DUNS  را شناسایی کرده اند، توصیه می کنند و نیاز دارند. پایگاه داده DUNS شامل بیش از ۲۲۰ میلیون مورد ثبتی برای کسب‌وکارها در سراسر جهان است.

اعداد  DUNS، اعدادی نه رقمی هستند که توسط D&B صادر می شوند و به هر موقعیت کسب ‌و کار در پایگاه داده D&B اختصاص یافته است. عملکردی منحصر به فرد، جداگانه و متمایز به منظور شناسایی آن ها دارد. اعداد DUNS تصادفی هستند و رقم ها مفهوم آشکاری ندارند. تقریباً تا دسامبر ۲۰۰۶، اعداد DUNS به صورت ۱۰ رقمی توسط وزارت دفاع به منظور حمایت از تشخیص خطا بررسی می شدند. ادامه پیدا نکردن بررسی ارقام، موجودی در دسترس اعداد DUNS را تا ۸۰۰ میلیون افزایش داد. هیچ هزینه ای برای گرفتن شماره DUNS گرفته نمی شود. (از ۴/۸/۲۰۱۴ وب‌سایت نشان می دهد که یک هزینه ۵۰۰ دلاری وجود دارد و ۲۴ تا ۴۸ ساعت ایجاد شماره طول میکشد. زمانی که شماره DUNS به صورت آنلاین گرفته شود معمولاً زمان انتظار ۳۰ روز کاری است، اما واگذاری شماره می تواند برای کسب‌ و کارهای بریتانیایی که شماره ثبت شرکت خود را تهیه می کنند، به صورت فوری انجام شود. هنگامی که “کسب ‌و کار کوچک شروع‌کننده” از دان و برادستریت خریداری شد زمان انتظار به صورت قابل قبولی به ۵ روز کاری یا کمتر کاهش یافت.

برخلاف شماره شناسایی کارفرمای ملی، یک شماره DUNS ممکن است برای هر کسب‌وکاری در سطح جهان صادر شود. بعضی از سازمان های دولتی ایالات متحده نیاز دارند که یک فروشنده یک شماره DUNS به خوبی شماره شناسایی کارفرمای ایالات متحده  (EIN)  داشته باشند. سایر سازمان ها، مانند برخی دفاتر سازمان ملل متحد و سازمان های دولتی استرالیا نیاز دارند که بعضی کسب‌وکارها شماره  DUNSداشته باشند. در حال حاضر شماره های DUNS برای افراد نیز در دسترس است؛ قبلا، شماره های  DUNS  تنها برای شرکت ها یا سایر سازمان ها قابل دسترسی بود.

یک شماره DUNS گاهی اوقات به منظور راحتی در خواندن دارای خط تیره است، مانند “۱۵-۰۴۸-۳۷۸۲”. در استفاده مدرن خط تیره حذف می شود و عدد را مانند فرم مقابل نشان می دهد “۱۵۴۸۳۷۸۲”. خط تیره بخشی از تعریف رسمی D&B از شماره DUNS  نیست.

سیستم های شماره گذاری کسب‌ و کار فراوانی مستقل از DUNS وجود دارند- برای مثال، سیستم شبکه عرضه کنندگان بین المللی.

شماره DUNS جایگزین سیستم دیگر کدگذاری که به عنوان ASASS (سیستم پشتیبانی مدیریت مهندسی معماری قرارداد) شد. شماره ACASS در ۵ اکتبر ۲۰۰۵ زمانی که یک پلتفرم مدرن جایگزین این سیستم شد، لغو شد. سیستم ACASS در حال حاضر به جای شماره سابق ACASS از شماره DUSN استفاده می کند.

دیدگاه ها بسته شده است